Duurzaamkoken in de Himalaya

Samen met haar zusterclub in Nepal heeft RC Zwolle IJsselland recent een hulpproject in het afgelegen dorpje Kafalswora in Nepal mogelijk gemaakt.

Nog steeds koken veel dorpsbewoners in de afgelegen dorpen op open vuurtjes in hun (vaak uiterst eenvoudige) woning. De reden daarvoor dat het op een hoogte van zeg maar 2000 meter buiten te koud is, en een vuurtje binnen dus ook zorgt voor verwarming. Het grote probleem daarvan is dat dit uitermate schadelijk is voor de gezondheid. Door de rook ontstaan ook op jonge leeftijd al long- en oogproblemen en door het open vuur lopen jonge kinderen vaak brandwonden op.

Gelukkig is daar een oplossing voor. Inmiddels kunnen lokale bedrijfjes eenvoudige metalen kooktoestellen maken met een schoorsteen om rook af te voeren naar buiten. Dat levert niet alleen schone lucht op binnen, maar er is ook minder hout nodig door efficiëntere verbranding. Een duurzame oplossing dus met enorme gezondheidswinst voor de 260 inwoners van Kafalswora!

RC Zwolle IJsselland hielp al eerder bij diverse andere projecten in Nepal, ook op het gebied van drinkwatersystemen en gezondheid. Er wordt daarbij samengewerkt met het Nepalese Rode Kruis en veel werk (zoals transport en assemblage) wordt gedaan door de dorpsbewoners zelf. Door het organiseren van het jaarlijkse Windesheimconcert worden de benodigde middelen bij elkaar gebracht. Onze club werkt graag samen met andere Rotaryclubs. We hebben nog diverse projecten op de wachtlijst!

Meer informatie: Daan van Vliet, RC Zwolle IJsselland, 06-53934651, vlietfam@wxs.nl